1. juli 2023 er det slut med at indsamle data i Universal Analytics – og 6 måneder senere er dataen væk!
1. juli 2023 er det slut med at indsamle data i Universal Analytics – og 6 måneder senere er dataen væk!
Google annoncerede i går, at Universal Analytics (UA) stopper med at indsamle data fra den 1. juli 2023 for standard Analytics brugere og for de betalende Analytics 360 kunder den 1. oktober 2023. Dermed vi har alle 15-18 måneder til at blive klar til en ny Analytics æra…
Når Google på de nævnte datoer stopper med at indsamle ny data, vil dataen efterfølgende være tilgængelig i mindst 6 måneder. Men derefter har Google udtalt, at de vil lukke for al adgang til Universal Analytics. Derfor bør du allerede nu lave skiftet og begynde at indsamle data i GA4 – ellers vil det ikke være muligt for dig at sammenligne data og performance med året før.
Overgangen til GA4 vil desværre ikke være lige så easy-peasy som da vi gik fra Classic Analytics til Universal Analytics (hvor Google faktisk gik ind og hjalp dig, hvis du ikke selv huskede at opdatere din kode). Denne overgang vil kræve en del mere planlægning og arbejde…
Tidligere opdateringer til Google Analytics har nemlig være præcis det – opdateringer. Nogle af rapporterne og udseendet har ændret sig, men data skemaet har været det samme. Det er ikke tilfældet denne gang. Hele datamodellen i GA4 er fuldstændig anderledes end UA.
Alt i GA4 er eventbaseret, hvorimod det var sessionsbaseret i UA. Det betyder, at alt (og vi mener alt, endda sidevisninger) nu skal spores med events og parametre. Så hele sporings implementeringen skal gennemgås og implementeres i overensstemmelse hermed.
I GA4 møder du et helt ny User Interface og rapportering, som du skal lære at kende. Dette er selvfølgelig rigtig spændende, men det vil også kræve noget tid at vænne sig til. Så så snart, du har det oppe at køre, kan du begynde at sammenligne det med UA, og lære det at kende med tiden, så du er helt klar, når tiden kommer om 15-18 måneder.
Dette vil også kræve tid at vænne sig til, vi vil f.eks. ikke længere have bounce rate i GA4, men der er nye målinger såsom engagerede brugere – hvilket giver meget mere mening i forhold til den nye datamodel (selvom vi alle vil savne bounce rate, selvfølgelig).
Hvis du indtaster en helt ny GA4-konto, vil du højst sandsynligt undre dig over, hvor mange af rapporterne er placeret, kan du simpelthen ikke finde dem? Og der er meget færre rapporter, end du er vant til? Vi kan forsikre dig om, at der ikke er noget galt med din konto, det skyldes, at du selv skal bygge nogle af rapporterne. Dette vil selvfølgelig kræve noget tid, men det er en ganske fin funktion, da du er langt mere fleksibel i GA4 til at bygge rapporter, der opfylder dine behov.
Det vil selvfølgelig kræve noget tid og ressourcer at vænne sig til det nye Analytics, men når du har det, vil du indse, at det virkelig er en opgradering fra UA.
En solid og god sporings implementering kan tage tid at forberede og implementere. Det kan endda tage flere måneder. Det vil kræve en ny måling plan, og det kan kræve justeringer i din backend, og ressourcer der skal sættes tilside. Derfor har vi i nogen tid – og fortsætter endnu vigtigere nu med at hjælpe vores kunder med at flytte deres Analytics-opsætning og deres måde at tænke data på fra UA til den nye GA4.
Vil du sikre dig, at du ikke mister vigtig data? Vores dygtige Web Analytics Specialister hjælper dig med at sætte det nye GA4 rigtig op og guider dig til, hvordan du får mest ud af det nye setup.
Så deltag i vores webinar den 21. april kl. 10.00-10.45, hvor Lana Hamawander vil klæde dig på til overgangen. Vil du du gerne blive endnu klogere på GA4, kan du se med igen den 18. maj kl. 10.00-10.45, hvor hun gør dig bedre bekendt med GA4 og alle dens smarte funktioner.
24. jan, 2024
Er du interesseret i at se, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at vokse digitalt? Send os dine informationer, så kontakter vi dig for en uforpligtende samtale.
Hvad kan vi hjælpe dig med?
Et professionelt digitalt marketingbureau, der leverer tjenester inden for optimering af digitale marketingkanaler.
Iternum ApS
Falkoner Alle 20
2000 Frederiksberg
CVR: 36 99 01 47