Consent Mode V2: Alt du bør vide

Har du implementeret Consent Mode v2? Ellers er det nu, det skal gøres, hvis du vil bevare dine annonceringsmuligheder og nå ud til flere kunder på Google Ads.

medarbejderbillede-2024-Lana_endelig
Head of Analytics & CRO/UX
January 24, 2024

Consent Mode V2: Alt du bør vide

Har du implementeret Consent Mode v2? Ellers er det nu, det skal gøres, hvis du vil bevare dine annonceringsmuligheder og nå ud til flere kunder på Google Ads.

medarbejderbillede-2024-Lana_endelig
Head of Analytics & CRO/UX
January 24, 2024

Driver du en online virksomhed og markedsfører dig på Google i EU? Så skal du senest den 6. marts 2024 implementere consent mode v2. Gør du ikke dette, betyder det desværre, at al din remarketing er et minde blot. Du mister muligheden for at annoncere og nå ud til nye og eksisterende kunder på samtlige af Googles annonceringsplatforme: Google Ads, Floodlight og Display – og så påvirker det naturligvis også Analytics. Man kan med andre ord sige, at du går fra at Consent Mode v2 er en “nice to have” til en “need to have”.

I dette indlæg vil vi gennemgå alt, du behøver at vide om consent mode v2. Hvad det er, hvad opdateringen indebærer, hvordan det påvirker din virksomhed og hvilke tiltag du skal foretage.

Hvad er consent mode?

Consent mode styrer samtykke på din hjemmeside. Når en kunde besøger din hjemmeside, bør de mødes af et samtykkebanner, der giver dem mulighed for at acceptere, afvise og styre, hvilke cookies de accepterer/afviser. Denne konfiguration styrer derefter, hvordan din sporing opfører sig, om den må eller ikke må sende information til platforme som Google Analytics, Google Ads, Meta med mere.

Consent mode gør det muligt for Google at modellere konverteringer, hvilket fylder de huller, der opstår, når brugere afviser samtykke. Der er nemlig to former for implementering, en simpel og en avanceret.

Den enkle (basic) implementering betyder, at al sporing inklusiv Google Tag Manager bliver blokeret på hjemmesiden fra start, hvis en bruger afviser samtykke. Dette betyder, at man ikke sender nogen som helst information til platforme som Google Analytics.

Den avancerede implementering betyder, at der sendes en ping til Google Analytics, der bruges til at modellere konverteringer. Denne ping sendes, så snart en bruger lander på hjemmesiden og afviser samtykke. Med den signalerer man til Google, at der har landet en bruger, og at denne har afslået samtykke, og med dette sendes begrænset information. Du kan ikke konkret se brugeren i rapporteringen, men informationen bruges udelukkende til at modellere data.

Hvad er en ping?

En ping er en metode, der giver Google mulighed for at modtage information uden at bruge cookies. En ping indeholder kun ikke-identificerbar information om brugeren, for eksempel: tidsstempel, enhed, browser, henvisning eller indikation på annonceklik. På den måde kan man indsamle en del information, bare ikke præcis, som bruges til at modellere data og konverteringer.

Hvad indebærer consent mode v2?

Opdateringen indebærer, at Google, så sent som i november 2023, introducerede yderligere indstillinger, der muliggør bedre og mere præcis kontrol over dataindsamling og sikrer, at samtykke bliver respekteret. Dette træder i kraft i forlængelse af den nye databeskyttelseslovgivning (DMA), som er lige om hjørnet.

De nye samtykkestatusser er ad_user_data og ad_personalization, som skal tilskrives brugerens samtykke.

Ad personalization kontrollerer, om data må bruges til annoncepersonalisering (remarketing)

Ad user data bruges til at sikre samtykke til at sende brugerdata til Google i reklamesyfte.

Hvordan påvirker det virksomheden?

Da du mister muligheden for at annoncere og nå ud til kunder på samtlige af Googles annonceringsplatforme, er det kritisk for dig, der markedsfører dig online i EU.

Har du ikke en samtykkeplatform på hjemmesiden i dag, er det tid til at implementere dette til at begynde med. Det vil naturligvis betyde, at du mister en del (mere eller mindre) data, men med en avanceret implementering af consent mode kan du fylde disse huller så godt som muligt.

Har du derimod en samtykkeplatform, skal denne opdateres til V2.

Hvilke tiltag skal jeg foretage?

  • Sørg for, at du har en Google-certificeret management platform (CMP)
  • Har du en platform, skal du sørge for, at den bliver opdateret til v2
  • Overvej internt, hvorvidt I bør have en enkel eller avanceret implementering
  • Sørg for, at al sporing på hjemmesiden følger samtykke
    • Hvis du bruger Google Tag Manager, skal samtykke i alle tags justeres
    • Hvis sporingen implementeres direkte i scriptet, eller med plugins/moduler/apps, skal disse justeres, så de er kompatible, eller flyttes til Google Tag Manager
  • Hav det på plads senest den 6. marts.

Skal vi hjælpe dig med at tjekke, hvordan din hjemmeside klarer sig, eller har du spørgsmål? Tøv ikke med at tage kontakt. Vi udfører valideringer, implementeringer og kan hjælpe dig med hele processen.

Har du styr på din tracking?

Ring gerne, så kan vi tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Del på sociale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Flere artikler af Lana Hamawander
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.