Meta

Meta er stadig den altoverskyggende dominant, når det kommer til de sociale medieplatforme, vi danskere bruger mest tid på. Dermed indtager Meta-platformene Facebook, Messenger og Instagram solidt første-, anden- og tredjepladsen blandt de sociale medier, flest danskere bruger til daglig. Derfor er Meta også en annonceplatform, det er svært at undgå, når du skal nå din målgruppe og vælge dit marketingmix.




Meta hos Iternum Digital

Kreativitet og resultater går hånd i hånd, når det kommer til sociale medier. Ønsker du at komme godt i gang med annoncering på Meta eller forbedre din allerede eksisterende tilstedeværelse, kan vi hos Iternum Digital hjælpe dig med at udforme den helt rette annonceringsstrategi. Vi sørger for, at der bliver skruet på de helt rigtige knapper, så vi udnytter Metas store datamængde til at målrette dine annoncer på bedste vis. Samtidig udvikler vi relevante annoncer, der sætter brugeren i centrum og indbyder til interaktion efter netop dine KPI’er og forretningsmål.

Metas målretning- og segmenteringsmuligheder og deres enorme mængde brugerdata, gør platformen til et yderst interessant sted at befinde sig som annoncør.

01. Facebook: Den originale Meta platform

Facebook er næsten allemandseje med sine over 2,8 milliarder brugere verden over. Siden Facebook gjorde sit store indtog i Danmark i 2008 har en stor del af befolkningen været faste brugere af mediet på daglig basis. Og selvom Facebook har mistet terræn de sidste par år, er der stadig det mest brugte sociale medie i Danmark med lige under 60% af befolkningen som fortsat bruger mediet dagligt. For mange anvendes mediet til at holde sig opdateret omkring begivenheder, nyheder og være i kontakt med familie, venner og bekendte. Med de mange profiler er det måske ikke så overraskende, at Facebooks algoritme har en stor mængde brugerdata, som gør Facebooks algoritme meget værdifuld for annoncører.
Dog er det stadig vigtigt at huske, at folk er reaktive, når de er på Facebook. Det betyder, at dine annoncer skal være præcise og grafisk fængende, så publikummet får lyst til at trykke på dem. Når du fremstiller annoncer på Facebook (og Instagram) har du mulighed for at lave karrusel kampagner, foto kampagner, videoannoncer, lead genererings annoncer og meget mere. Iternum Digital kan hjælpe dig fra start til slut med det grafiske arbejde, målgrupper (baseret på følgende faktorer: alder, køn, interesser, lokationer, uddannelse med mere) og fast optimering. Du får også mulighed for at benytte et produktkatalog, som kan målrettes efter tidligere besøgende med annoncer, der indeholder de produkter, som de tidligere har undersøgt og været interesserede i på din hjemmeside.

Med lidt over en 1 milliard brugere på platformen, er der stor sandsynlighed for, at netop din målgruppe befinder sig på mediet. Herhjemme bruges Instagram dagligt af 32% af danskerne. Instagram er modsat Facebook designet specifikt til mobilbrug. Derudover er mediet i højere grad visuelt præget og er bygget op omkring billeder og videoer frem for tekst. Brugerne på Instagram oplever gerne færre forstyrrende elementer i nyhedsstrømmen fra blandt andet begivenheder, hvad andre liker og kommentere, markedsplads samt diverse grupper. Instagrams nyhedsfeed er derfor i modsætningen til Facebooks en mere overskuelig inspirationskilde med visuelle historier. Derfor er det særdeles attraktivt for virksomheder at befinde sig blandt de mange opslag og stories.
For virksomheder, der har mulighed for at skabe et spændende visuelt univers, er denne kanal oplagt i forhold til at kunne interagere og være i øjenhøjde med jeres kunder og potentielle kunder.
Som på Facebook har virksomheder mulighed for at få deres annoncer placeret på brugerens feed, hvor du kan vise billeder og videoannoncer, der er relevante for din målgruppe. Iternum Digital kan hjælpe dig med at komme i gang på både Facebook og Instagram – sætte de rigtige målgrupper op og lave en optimeringsstrategi.

Med næsten 4 milliarder mennesker, der er aktive på mindst én af Metas platforme (Facebook, Instagram, Messenger eller WhatsApp), er det ingen overraskelse, at Meta besidder en enorm mængde data på hver enkelt bruger. Det gælder ikke kun den data, du selv har oplyst gennem din profil og din adfærd på medierne. Det gælder også en masse data, som Meta via pixels og cookies har samlet gennem årene om din øvrige interageren på internettet. På baggrund af denne data er Meta om nogen i stand til at kategorisere dig, dine interesser og købsmønstre med mere. Dette gør Meta til det ultimative medie, når det kommer til målrettede annoncer baseret på eksempelvis interesser.

Ligesom det er gældende for de øvrige sociale medier, er dit content altafgørende for, hvordan både dit organiske og betalte indhold performer. For Meta er det utroligt vigtigt at sikre den bedste brugeroplevelse på deres platforme for at fastholde brugerne. Det sætter krav til, at du som annoncør kender dine kunder og kan lave indhold, som er relevant og indbydende for den målgruppe du ønsker at ramme. Er dette ikke tilfældet vil det hurtigt blive straffet af Metas algoritme, hvilket vil blive afspejlet på dine annonceomkostninger.

Vil du gerne vækste din forretning på Meta?

Ønsker du at komme godt i gang med annoncering på Meta eller forbedre din allerede eksisterende tilstedeværelse, så giv os et kald, så kan vi tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig. 

Head of Social Media

Del på sociale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
medarbejderbillede-2024-Jacob_endelig

Du vil måske også synes om disse services

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.