Amazon

Der er mange faktorer, som spiller ind, hvis du vil opnå succes på Amazon. Med en grundig markedsanalyse og strategiudvikling hjælper vi dig med at komme i gang og opnå succes på Amazon.

Amazon hos Iternum Digital

Amazon er verdens største markedsplads og omsatte i 2023 for over ca. 574 mia $. Amazon vokser stadig og vinder flere og flere i markedsandele verden over. Amazon i USA modtager tre mia hjemmesidebesøgende hver måned, og Amazon i Tyskland tiltrækker over 500 mio besøgende hver måned. Et andet bemærkelsesværdigt land er Sverige, som for nylig lancerede sin Amazon-markedsplads og allerede har ca. 15,6 millioner besøgende i gennemsnit om måneden i første kvartal af 2024. Det betyder, at du som e-forhandler har stort potentiale for at øge dit salg og nå nye markeder. Vi tilbyder hjælp til både dig, som er helt ny på Amazon, og dig, som allerede sælger på platformen i dag.

Der er mange faktorer, som spiller ind, hvis du vil opnå succes på Amazon. Med en grundig markedsanalyse og strategiudvikling hjælper vi dig med at komme i gang og opnå succes på Amazon.

01. Hvem kan sælge på Amazon?

Det er muligt for både forhandlere og brandejere at sælge på Amazon. Generelt set er det lettere at få succes på Amazon som brandejer. Det skyldes, at du som brandejer har kontrol over, hvordan dit produkt skal vises på Amazon (billede og tekst). Derudover har du som brandejer mulighed for at registrere dit varemærke og på den måde sikre, at ingen andre kan sælge dit produkt, og du kan bygge din egen Amazon Brand Store (dit eget website på Amazon til at promovere dit varemærke). Som forhandler vil du med stor sandsynlighed sælge de samme produkter som mange andre, hvilket ofte betyder, at der er en hårdere konkurrence. Uanset hvilken type virksomhed, du har, og hvilke produkter, du sælger, anbefaler vi en grundig markedsanalyse, inden du overvejer at begynde at sælge på Amazon. Vi hjælper dig med analysen og med at vurdere dit potentiale på platformen.

På Amazon kan du sælge på to forskellige måder – enten ved at lade Amazon håndtere lager og logistik, dette kaldes FBA (Fulfillment by Amazon), eller ved at du som virksomhed selv er ansvarlig for logistikken og sender produktet direkte til slutkunden. Denne mulighed kaldes FBM (fulfillment by Merchant). Der er nogle fordele og ulemper ved begge tilgange, men FBA anbefales normalt i de fleste tilfælde, fordi Amazon tilbyder konkurrencedygtige priser og håndterer returneringer samt kundeservice. Med denne tilgang kan du fokusere på at vækste din virksomhed. Ydermere har de produkter, der håndteres via FBA, ofte mopre-konverteringer. Det er på grund af Amazons algoritme, som vælger at rangere disse produkter højest, både organisk og gennem betalt reklame.
Uanset hvilken løsning der passer dig bedst, skal du oprette en konto, før du kan begynde at sælge. Vi kan hjælpe dig igennem kontoregistreringen, som ofte kan være en svær og tidskrævende proces.

Der er mange faktorer at overveje, hvis du vil opnå succes på Amazon. Først og fremmest handler det om at have et produkt med potentiale. Det viser vores markedsanalyse.
For det andet er det vigtigt at arbejde med SEO, PPC og anmeldelser. Læs mere om dette og hvordan vi kan hjælpe dig nedenfor.

Kort fortalt handler det om at anvende de rigtige søgeord på dine produkter, så kunden kan finde det, de leder efter. Det skal der tages hensyn til allerede, når du lister dine produkter på Amazon. Med en grundig søgeordsanalyse sørger vi for at skabe SEO-optimerede produktsider.

Ligesom Google har Amazon også et kampagneværktøj, hvor du kan markedsføre dine produkter og sørge for, at du er synlig ved relevante søgninger. Oprettelse af den rigtige kampagnetype, som sikrer dig en god ACoS (Advertising Cost of Sale), kræver stor viden om, hvordan Amazon PPC fungerer. Med udgangspunkt i din virksomheds forretningsmodel kan vi hjælpe dig med at oprette og optimere rentable kampagner, som øger dit salg.

Med mange og gode anmeldelser øger du konverteringsraten og skaber samtidig bedre resultater både organisk og på dine annoncer. At skaffe anmeldelser er ikke helt enkelt og tager tid. Vi hjælper dig med at lægge en strategi og proces for dette.

Hvilken markedsplads kan jeg sælge på?

Det er helt op til dig, hvilken markedsplads du vil sælge på, men vores kunder fokuserer normalt på det europæiske marked. Når du opretter dig i Amazons “Unified Accounts”-system (i Nordamerika eller Europa), kan du nemt administrere flere markedspladser fra en enkelt sælgerkonto.

Hvad koster det?

Omkostningerne ved at sælge på Amazon varierer afhængigt af, hvilket type produkt du sælger, og om du sælger via FBM eller FBA. Omkostningerne kan opdeles i følgende overskrifter.

- Referral Fee

Amazon tager altid en procentdel at dit salg beregnet efter din salgspris. Gebyret ligger normalt mellem 10-15%, men varierer alt efter kategori. Denne afgift betaler du uanset, om du anvender FBM eller FBA.

Vælger du FBA, betaler du for lagerstyring, som består af ekspeditionsgebyr + lageromkostninger. Ekspeditionsgebyret varierer efter produkternes størrelse og hvilket/hvilke markeder, du sælger på. Lageromkostningen beregnes alt efter volumen.

Betalt annoncering, som øger dit salg, bør også betragtes som en omkostning.

Der er også andre omkostninger, såsom returneringsomkostninger (hvis du anvender FBA). Derudover koster din sælgerkonto også ca. 400 kr/måneden (professionel konto).

Interesseret i at se, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at vækste på Amazon?

Du er velkommen til at ringe til os, så kan vi tage en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan hjælpe dig i gang på Amazon.

Senior Digital Marketing Consultant

Del på sociale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
medarbejderbillede-2024-Hanne_endelig

Du vil måske også synes om disse services

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.