Er du ansvarlig for at vedligeholde din virksomheds Instagram-profil, så har du helt sikkert også stillet dig selv disse spørgsmål!
Er du ansvarlig for at vedligeholde din virksomheds Instagram-profil, så har du helt sikkert også stillet dig selv disse spørgsmål!
Når vi modtager henvendelser omkring Instagram, er det oftest de samme spørgsmål, som går igen. Hvor ofte skal jeg poste? Hvornår skal jeg poste? Hvordan skal kombinationen af organiske opslag, stories og annoncer se ud? Og hvordan påvirker Instagrams algoritme min performance på det hele?
Derfor har vi forsøgt at samle svarene herunder – så godt som det nu er muligt. For sandheden er, at det er utroligt individuelt fra virksomhed til virksomhed og afhænger af både din målgruppe og dit indhold.
Der findes desværre ikke nogen entydig formel på, hvor meget du skal poste på Instagram for at opnå bedst succes på platformen. Det varierer fra brand til brand og afhænger af forskellige variable som eksempelvis din målgruppe og dit content. Derfor vil vores anbefaling for mængden af opslag også variere fra kunde til kunde og givetvis ændre sig over tid.
Når du skal beslutte, hvor aktiv du skal være på Instagram, bør det være en beslutning taget på baggrund af dine forretningsmål, dine følgere, dine ressourcer, det hidtidige content og generel best practice.
Når det kommer til spørgsmålet om, hvor ofte du bør poste, så er det i højere grad vigtigt at fokusere på kvaliteten af indhold for din målgruppe end mængden af opslag. Det handler om at finde en balance, hvor du kan levere kvalitetsindhold til dine brugere, samtidig med at du er konsekvent i mængden af dine opslag.
Dette vil ikke kun skabe tilfredse følgere – og dermed flere interaktioner fra dine følgere. Det vil også sende et signal til Instagrams algoritme om, at du er en kvalitets Instagram-konto.
Det gennemsnitlige antal opslag for brands verden over er 1,5 opslag om dagen (Union Metrics study), men det betyder ikke, at man som virksomhedsprofil behøver at poste hver dag. Det er nemlig vigtigt aldrig at poste bare for at poste. Så er det bedre at lade være!
Den ideelle frekvens for at poste afhænger altså, som tidligere nævnt, af dine forretningsmål og dit formål med din tilstedeværelse på Instagram. Og så den mængde tid og ressourcer, som du kan og vil sætte af til det.
Hvis du som virksomhed kan sikre et højt kvalitetsniveau til hvert opslag, sikre at du har tiden og ressourcerne til at besvare kommentarer og engagere dine følgere, så vil et konstant og hyppigt opslags-niveau sørge for, at du vokser hurtigt. Derudover vil det sikre, at flere af dine følgere ser dine opslag, og det vil øge chancen for at opnå brand loyalty hos dine følgere og derigennem konverteringer.
Det idéelle antal opslag om dagen/ ugen/ måneden eksisterer derfor kun ved at afbalancere dine forretningsmål, ressourcer, tid og aflæse dine følgeres adfærd.
Stories er et suverænt redskab til at engagere dine følgere og booster samtidig din performance, hvis du kobler det sammen med dine organiske og sponsorerede opslag.
Derudover er det den idéelle placering til at starte samtaler med dine følgere med low-quality content. Det kan derfor være en placering, hvor du kan tillade dig at gå lidt mindre op i kvaliteten af indholdet, hvorimod du i et opslag altid skal høj kvalitet og sørge for, at det passer æstetisk ind i profilens eksisterende galleri.
Præcis som der ikke er et entydigt svar på den mest succesfulde mængde af opslag, så er der heller ikke en opskrift på den mest succesfulde kombination af dine opslag, stories og annoncerede indhold.
Men dét, der er sikkert, er, at kombinationen af førnævnte tre indholdstyper (organiske opslag, stories og annoncer) vil skaffe dig en boostet performance uanset dine forretningsmål; om du ønsker branding og awareness, leads, flere følgere eller salg. Og når det kommer til annoncer, så handler performance utvivlsomt ligeledes om, hvor mange annoncekroner I er klar på at bruge til de forskellige kampagner.
Derudover er kvaliteten af indholdet – uanset om det er organisk eller annonceret – selvfølgelig også vigtigt for at skaffe en god performance.
På baggrund af dine allerede eksisterende følgeres tilstedeværen på Instagram kan du ‘time’, hvornår på ugen samt hvilket tidspunkt, du bør prioritere at poste på. På den måde vil du sikre, at flest mulige ser dit opslag. Denne information kan du finde under ‘Indsigter’ på din Instagram-konto. Den vil naturligvis ændre sig løbende afhængig af dine kommende følgeres Instagram-vaner og adfærd. Derfor anbefaler vi, at du jævnligt holder øje med din data og opdaterer dine udgivelsestidspunkter derefter.
Foruden dine følgeres aktive tidspunker kan du under ‘Indsigter’ også se, hvem dine følgere er. Dette er meget relevant ift. dit valg af indhold, tone of voice, konkurrencer mm. Derudover er det informationer, som er relevante, når du skal udvælge målgrupper til dit annoncerede indhold på Instagram.
Vores overordnede anbefaling, når du starter op, vil altid være, at du bør sætte dig nogle konkrete mål for din tilstedeværelse på Instagram. Det indebærer blandt andet overvejelser om typen af indhold, mængden af indhold, placeringen for indhold, kvaliteten af indhold samt formålet bag dit indhold.
Når disse overvejelser og mål er sat, skal indholdskalenderen udformes og eksekveres. Her handler det om at lære at aflæse dine følgere for at finde ud af, hvilken type indhold der udvider din følgerskare, samt hvilken type indhold der skaber konverteringer.
Instagram er en levende platform, hvor det handler om konstant at lytte til dine følgere, teste nye ting af, pleje dit brand community ved at være ‘til stede’ samt tilpasse dit indhold og udgivelses-flow, så det skaber værdi for dine følgere og vedligeholder deres interesse i dit brand.
Måske har du hørt, eller selv lagt mærke til, at organiske opslag ikke opnår den samme interaktion eller rækkevidde, som de tidligere gjorde. Rundt regnet lyder det fra Instagram, at det kun er omkring 10% af dine følgere, som ser dine Instagram opslag.
Det skyldes, at Instagram-algoritmen nu vurderer dit opslags relevans for din målgruppe og kun sender det ud til dem af dine følgere, som Instagram vurderer vil ‘like’ eller kommentere på opslaget. Det handler for Instagram om relevans og om at tjene Instagram-brugernes interesse bedst muligt.
For at opnå en høj relevans kan du som virksomhed gøre flere ting – det kan dog være temmelig tidskrævende.
En profils opslags-relevans bliver blandt andet vurderet ud fra den tidligere interaktion fra dine følgere på dine opslag, samt hvad dine følgere ellers liker og kommenterer.
For at opnå en høj organisk relevans kræver det, at du interagerer med kommentarerne på dine opslag. Når du holder samtalen kørende på dine opslag, sørger du for, at opslaget får den maksimale opmærksomhed. Dette gør sig også gældende for andres opslag. Når du kommenterer og liker andres opslag, signalerer du til Instagram-algoritmen, at der er en relevant forbindelse mellem den type opslag, som du interagerer med, og dine egne opslag.
Når det er sagt, er det også vigtigt, at du interagerer med omtanke. Det gælder om at ‘træne’ algoritmen til at forbinde din Instagramprofils relevans med dem, du gerne vil vise content til.
Nedenfor har vi kort opsummeret, hvad du kan gøre for at træne Instagram-algoritmen og opnå en høj relevans hos jeres målgruppe.
Vi hjælper dig med at gennemgå dine eksisterende data og dine forretningsmål, så vi derudfra kan lægge en strategi for din aktivitet på Instagram, som passer til dine følgere og din målgruppes adfærd.
Del på sociale medier
14. apr, 2023
11. jan, 2022
19. maj, 2021
06. apr, 2021
25. feb, 2021
12. feb, 2021
09. feb, 2021
Er du interesseret i at se, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at vokse digitalt? Send os dine informationer, så kontakter vi dig for en uforpligtende samtale.
Hvad kan vi hjælpe dig med?
Et professionelt digitalt marketingbureau, der leverer tjenester inden for optimering af digitale marketingkanaler.
Iternum ApS
Falkoner Alle 20
2000 Frederiksberg
CVR: 36 99 01 47