TikTok Smart Performance Campaigns

Med TikTok SPC kan du få bedre resultater med din TikTok annoncering for e-commerce og app downloads. Men hvad er TikTok Smart Performance Campaigns egentlig, og hvordan opretter man sådan en kampagne?

medarbejderbillede-2024-Jacob_endelig
Head of Social Media
April 14, 2023

TikTok Smart Performance Campaigns

Med TikTok SPC kan du få bedre resultater med din TikTok annoncering for e-commerce og app downloads. Men hvad er TikTok Smart Performance Campaigns egentlig, og hvordan opretter man sådan en kampagne?

medarbejderbillede-2024-Jacob_endelig
Head of Social Media
April 14, 2023

Den 10. marts lancerede TikTok deres egen end-to-end automatiske kampagneværktøj, Smart Performance Campaigns. Kampagnetypen minder på mange om Metas nye Advantage+ Shopping kampagner og Googles Performance Max kampagner, hvor brugen af machine learning overtager en stor del af det manuelle arbejde, som fx opsætning af målgrupper og A/B splittest.

TikTok beskriver selv SPC således:

“Smart Performance Campaign is a new end-to-end automation campaign solution to maximize your delivery outcomes with less manual input required from your side. Our system produces multiple creatives and bids for auctions leading to stronger performance for your campaigns (…).”

Denne nyhed kommer blot kort tid efter, at Meta har udrullet deres Advantage+ Shopping-kampagner ud til de fleste annoncører, selvom der stadig er nogle, der mangler muligheden. TikTok viser sig derfor igen som en seriøs og attraktiv annonceplatform, der tilbyder mange af de samme funktioner som Meta og er med på beatet.

Hvad kanSmart Performance Campaigns?

Automatic målretning: SPC bruger machine learning til at identificere potentielle kunder og ramme dem med det kreativ, som har størst sandsynlig for at konvertere brugeren.

Optimering af kreativer: Ved hjælp af TikToks eget videoværktøj produceres der automatisk forskellige udgaver af dine kreativer. I gennemsnit giver dette SPC-kampagnerne 37% mindre “ad shelf time extension” sammenlignet med almindelige kampagner.

Forbedret effektivitet: Overlad mere af kampagneopsætning og målgruppedefinition til TikTok selv, samtidig med at best practice implementers. Det giver dig mere tid til at fokusere på udvikling af kreativerne og understøtter derved TikToks kernebudskab til deres annoncører: “Don’t Make Ads. Make TikToks.”

Boost performance: Smart Performance Campaigns performer i 80% af tilfældene bedre end traditionelle kampagner med identiske optimeringsmål ifølge TikTok selv.

I en konkret case fra TikTok med transportappen Bolt gav SPC 27% lavere CPA og generede 40% flere købshændelser i en 14-dages A/B splittest.

Hvordan opsættes det?

Inde på TikTok Ads Manager kan du aktivere SPC under en konveteringskampagne. Herefter skal du vælge sprog, lokation samt vælge om du vil eskludere brugere under 18 år eller brugerdefinerede målgrupper, såsom tidligere kunder.

3 gode råd til SPC

  1. Brug et passende budget: for at understøtte algoritmens evne til effektivt at teste og målrette dine kampagner bedst muligt, bør du have et budget, der er højt nok til at nå dine potentielle kunder i målgruppen.
  2. Brug mindst 3 kreativer til hver SPC kampagne: Jo flere kreativer, du har, jo større chance er der for, at algoritmen kan vælge det mest optimale kreativ til den enkelte bruger.
  3. Opdater dine videoer jævnligt: For at opretholde en høj performance over tid er det vigtigt at teste og udvikle på dine videoer. Tag læring fra tidligere kampagner og prøv at forbedre på dem løbende.

Oervejer du annoncering på TikTok?

Ring gerne, så kan vi tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med den rette strategi og eksekvering.

Del på sociale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Flere artikler af Jacob Gehrt
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.