Techgiganten, Apple, gør nu igen klar til at skrue ekstra op for beskyttelsen af privatlivets fred og sikre brugernes data. I starten af juni annoncerede Apple de kommende ændringer i styresystemet iOS til blandt andet iPhone og iPad, men med den nye iOS 15 er det særligt mailmarketeers, som kommer til at føle konsekvensen af Apples søgen efter en mere fortrolighedsstyret dominans.
Techgiganten, Apple, gør nu igen klar til at skrue ekstra op for beskyttelsen af privatlivets fred og sikre brugernes data. I starten af juni annoncerede Apple de kommende ændringer i styresystemet iOS til blandt andet iPhone og iPad, men med den nye iOS 15 er det særligt mailmarketeers, som kommer til at føle konsekvensen af Apples søgen efter en mere fortrolighedsstyret dominans.
I privatlivets hellige navn ønsker Apple at beskytte brugernes adfærd, når de bruger Apples Mail-app. Udrulningen af de seneste privacy-orienterede ændringer skal ses som en del af Apples “legacy of privacy leadership”. Opdateringen betyder at brugere af Apples mail-app vil kunne til- og fravælge beskyttelse af deres e-aktivitet. Helt lavpraktisk er det en feature, som brugerne selv har mulighed for at slå til. Hvis brugerne vælger at slå denne funktion til, så forhindres de forskellige e-mail-udsendere at bruge usynlige pixels, hvilket kommer til at betyde følgende:
Det betyder, at det bliver sværere for virksomheder at analysere på data og adfærd fra brugerne. Mens man ved iOS 14 opdateringen blev mødt af en prompt, når man åbner apps, lader det til, at brugerne selv skal aktivere denne Mail Privacy Protection. Processen for hvordan den aktiveres, er derfor afgørende for, hvor stor indflydelse opdateringen kommer til at få.
En anden funktion der også kommer til at have stor betydning er funktionen “Hide My Email”, som bliver udrullet som en del af Apples nye iCloud + abonnement. Det betyder at brugere, som har tilmeldt sig iCloud+, har mulighed for at benytte en random e-mail, når de tilmelder sig dine formularer på hjemmesiden. Hermed vil meget af brugernes data blive utilgængelig for dig.
Opdateringen kommer til at have stor betydning for de virksomheder, som arbejder med nyhedsbreve som en del af deres markedsføring. Det betyder nemlig, at åbningsraten som måleværktøj bliver langt mindre præcis, hvorfor dine visuelle tal i dit mailsystem kan se lavere ud end dine faktiske tal. Dine subscribers vil stadig modtage dine e-mails, selvom de har slået Mail Privacy Protection til, men det afspejles bare ikke på samme måde i åbningsraten.
Har du et mere avanceret e-mail marketing set up, hvor nogle af dine automations flows er trigget af, om folk har åbnet tidligere mails, så skal du kigge nærmere på dette set up ved eventuelt at udskifte trigger eller tilføje et par ekstra triggere.
Forberedelse til iOS 15-opdateringen bliver væsentlig for at kunne sammenligne i forhold til den nye data og fokus på at måle engagement, leveringsevne og visse opførelser. Vi anbefaler derfor at se nærmere på en årsagssammenhæng samt de faktiske salg backend i forhold til konverteringer.
En fuld version af iOS 15 forventes at komme i efteråret, sandsynligvis i september eller oktober. Dette giver marketingfolk omkring fire eller fem måneder til at forberede sig.
Ring gerne, så kan vi tage en snak om din e-mail marketing opsætning.
Del på sociale medier
26. jan, 2024
27. jul, 2023
15. jun, 2023
18. feb, 2022
02. feb, 2021
Er du interesseret i at se, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at vokse digitalt? Send os dine informationer, så kontakter vi dig for en uforpligtende samtale.
Hvad kan vi hjælpe dig med?
Et professionelt digitalt marketingbureau, der leverer tjenester inden for optimering af digitale marketingkanaler.
Iternum ApS
Falkoner Alle 20
2000 Frederiksberg
CVR: 36 99 01 47