Du er måske allerede godt i gang med din e-mail marketing og Marketing Automation, men hvordan laver man et nyhedsbrev/e-mail? Det kan til tider være svært at finde ud af, hvad nyhedsbrevene skal indeholde for at fastholde modtagernes interesse. Det er en fordel at forberede sig og organisere sin tilgang til nyhedsbreve og hele tiden notere sig, hvad der virker og hvordan. En ting du altid skal have i tankerne er målgruppen, da det gode indhold til nyhedsbreve er noget, der giver værdi til kunderne. Her deler vi ud af nogle af vores favorit metoder til at få inspiration til at udvikle indhold og hjælpe dig godt i gang med din content-plan.
Du er måske allerede godt i gang med din e-mail marketing og Marketing Automation, men hvordan laver man et nyhedsbrev/e-mail? Det kan til tider være svært at finde ud af, hvad nyhedsbrevene skal indeholde for at fastholde modtagernes interesse. Det er en fordel at forberede sig og organisere sin tilgang til nyhedsbreve og hele tiden notere sig, hvad der virker og hvordan. En ting du altid skal have i tankerne er målgruppen, da det gode indhold til nyhedsbreve er noget, der giver værdi til kunderne. Her deler vi ud af nogle af vores favorit metoder til at få inspiration til at udvikle indhold og hjælpe dig godt i gang med din content-plan.
For at I ikke går i stå med jeres nyhedsbreve er det en god idé at organisere sig og sætte tingene i system først. Uddel nogle ansvarsområder, såsom hvem der er redaktør, skriver teksterne og sætter tingene op rent teknisk. Aftal derudover hvornår i mødes – gerne med et fast interval. Jeres inspiration kan komme alle steder fra og fra alle brancher. Gem de ting I støder på, som I hver især synes virker interessante, i et idékatalog, som I kan bladre i på møderne og diskutere og få inspiration fra. På møderne kan I i fællesskab ideudvikle på indhold til gode nyhedsbreve. En brainstorm er en populær metode at benytte sig. Det er en god idé, hvis alle har lavet en individuel brainstorm inden den fælles går i gang. På den måde har I et udgangspunkt, som I kan starte med at brainstorme videre på. Det er vigtigt at være åben overfor alle forslag og inputs i starten. Beslut jer for, hvor lang tid I vil bruge på at brainstorme og forbliv åben i hele den aftalte tid. Herefter kan I tage ”nej-hatten” på og give konstruktiv kritik til de enkelte forslag og begynde en udvælgelsesproces.
Afdelingerne i din virksomhed sidder på en masse forskelligartet viden – både om virksomhedens kunder og om hvad der sker internt – og måske der er en god historie, der er værd at skrive om. Spørg dine medarbejdere om hvilke spørgsmål de typisk møder fra kunderne, så du kan hjælpe dem med dem via indholdet i dine e-mails. Inviter også forskellige medarbejdere med til jeres møder, da de måske kan bidrage med en ny vinkel til idéudviklingen. Uddeleger gerne opgaven om at skrive en historie/artikel til de medarbejdere der har haft med situationen at gøre. Det giver også læseren et bedre indtryk af hvem din virksomhed er.
Søg inspiration fra dine buyer personas’ forbrugerrejse. Hvad kan du hjælpe dem med hvornår? Se her for inspiration til de forskellige stadier.
Lær fra dig og uddan dine modtagere inden for dit område og dine unikke services. Det kan for eksempel være via ”how-to” artikler, tutorials og demo’er og information om, hvad din virksomhed kan gøre for dem. Du kan også fortælle mere detaljeret om en specifik del af din ydelse med information, der måske ikke er på din hjemmeside. Når du deler ud af din ekspertise, vil du opbygge en højere troværdighed omkring din virksomhed, og alt i alt vil denne type indhold hjælpe dine potentielle kunder til at nå frem til en beslutning om at købe dit produkt. For bedre at forstå hvem din målgruppe er, er det nødvendigt at udvikle sine buyer personas, som er en nuanceret beskrivelse af dine ideal kunder.
Del ud af nyheder om din virksomhed, der kan interessere læserne. Det kan for eksempel være ændringer i åbningstider, nye medarbejdere, specielle tilbud, events eller foredrag I holder. En af fordelene ved e-mails er, at folk selv har tilmeldt sig og derfor har en interesse i din virksomhed. Sørg derfor for at holde modtagerne opdateret på, hvad I som virksomhed går og laver. Det kan for eksempel være nye/opdaterede produkter, medie optrædener, webinarer I afholder, eller noget I gør for lokalsamfundet.
Dine buyer personas deler masser af data om sig selv på sociale medier, der er en god kilde til inspiration. Tag et kig på deres interesser – måske har din virksomhed noget til fælles med dem? Hvad kommenterer de på og hvad indeholder de kommentarer? Måske du kan hjælpe med at adressere nogle af dem. Kig også på dine egne platforme på sociale medier og søg inspiration i kommentarfelterne. Du kan også vælge at invitere dine kunder til at komme med inputs til, hvad de godt kunne tænke sig at vide mere om.
Du holder dig garanteret allerede opdateret på branchenyheder og hvad dine konkurrenter render og laver. Gå aktivt ind i nyhedsstrømmen og skab aktuelt, relevant indhold baseret på de seneste branchenyheder. Tag også et kig på dine konkurrenter – måske du kan blive inspireret af deres e-mails og gøre det endnu bedre end dem?
Det kan godt være svært at udnytte situationer, der opstår pludseligt, til sin fordel. Men formår du at udvikle indhold i relation til din virksomhed og en højaktuel nyhed, kan det godt betale sig, da det fanger folks opmærksomhed. Men husk, at det skal være nyheder, der passer til din målgruppes interesser og være relevant at have dig som afsender på.
En god måde at få inspiration på er ved at kigge på et årshjul med de mærkedage, events mm. der finder sted. Husk også at kig på dit lokalområde – måske der er et event i løbet af året, der kan give inspiration til noget indhold?
Ring gerne, så vi kan tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.
Del på sociale medier
27. mar, 2023
05. jan, 2022
Er du interesseret i at se, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at vokse digitalt? Send os dine informationer, så kontakter vi dig for en uforpligtende samtale.
Hvad kan vi hjælpe dig med?
Et professionelt digitalt marketingbureau, der leverer tjenester inden for optimering af digitale marketingkanaler.
Iternum ApS
Falkoner Alle 20
2000 Frederiksberg
CVR: 36 99 01 47