Arbejder du med SEO eller har du et bureau tilknyttet, er du måske allerede stødt på begrebet “topic clusters”. Men hvad betyder det egentlig? Og hvad indebærer det at arbejde med topic clusters? Læs med nedenfor, hvor du får hjælp til at opbygge den bedste struktur på din hjemmeside.
Arbejder du med SEO eller har du et bureau tilknyttet, er du måske allerede stødt på begrebet “topic clusters”. Men hvad betyder det egentlig? Og hvad indebærer det at arbejde med topic clusters? Læs med nedenfor, hvor du får hjælp til at opbygge den bedste struktur på din hjemmeside.
Topic clusters er en måde at opbygge dit indhold på, hvor du går i dybden med et givent emne og besvarer alle spørgsmål brugerne må have. En topic cluster består af en pillar page, der dækker et overordnet emne, samt flere undersider, der dækker en enkelt vinkel af det overordnede emne og går mere i dybden.
Eksempel på brugen af topic clusters. Midten symboliserer en pillar page, mens de omkringliggende figurer symboliserer supporting pages.
Før 2013 kunne man “nøjes” med at stoppe en masse søgeord ind i en tekst, hvorefter siden højst sandsynligt ville begynde at ranke på Google. Men så introducerede Google Hummingbird, hvilket blev starten på en ny algoritme – og dermed også en ny måde at få indholdet til at ranke på.
Nu begyndte Google at matche søgehensigten bag søgeordene, hvor metoden nu skulle organisere viden og hjælpe Google med at forstå hvordan flere emner hang sammen. Emner (topics) blev organiseret i et kæmpe netværk, der bestod af topic clusters, der samlede alle emner og underemner sammen.
Eftersom Google begyndte at forstå hensigten bag søgningen, kunne de nu også præsentere bedre indhold for brugeren. Lige siden har mange SEO-folk arbejdet aktivt med topic clusters, for at skabe bedre synlighed for de sider, der arbejdes på.
Når du arbejder med topic clusters er du med til at fortælle Google, at du har styr på et givent emne og gerne deler ud af din viden. Der er tale om en langsigtet strategi og ikke lavthængende frugter, når du arbejder med topic clusters, men kan ikke desto mindre stadig være en del af en strategi, der også giver resultater på kort sigt. Men hvordan?
Hvis der er tale om et nyt website, vil dette have en lav Domain Rating/Domain Authority og vil have meget svært ved at ranke for de kompetitive søgeord. Også selvom der er tale om content af meget høj kvalitet.
Topic clusters kan derfor hjælpe siden med at ranke for longtail søgeord og mindre kompetitive søgeord, så der begynder at komme trafik til siden, hvilket er med til at opbygge sidens autoritet, så den kan ranke for bedre søgeord med højere søgevolumen.
Med topic clusters som del af din SEO-strategi, kan du derfor:
Foruden at du er med til at opbygge din sides autoritet, er topic clusters også en måde hvorpå du kan hjælpe Google med at læse og forstå din side lettere.
E-E-A-T er et yderst vigtigt begreb, som du bør arbejde intensivt med, når du arbejder med SEO – og topic clusters er faktisk en lille del af E-E-A-T.
Vil du læse mere om hvad E-E-A-T indebærer? Vi har heldigvis også skrevet et udførligt blogindlæg om netop dette.
A’et står for “Autoritet” og består i at være brugernes go-to sted, når de søger information om et givent emne eller produkt. Man inddeler “autoritet” på to måder; på personniveau og på sideniveau. Sidstnævnte indebærer, at din hjemmeside opbygger en stærk autoritet, men dette kan være svært, hvis der er tale om en nyere hjemmeside eller kompetitive søgeord med høj søgevolumen. Men så er det netop her, at topic clusters kommer ind i billedet.
Ved topic clusters kan du opbygge hvad der inden for SEO kaldes for “topical authority” eller “content topical authority”. Dette kan ske ved at hjemmesiden dækker alle sider af et givent emne, ved brug af korrekt opbyggede topic clusters, og at dette indhold løbende opdateres og publiceres samt besvarer alle spørgsmål, som brugerne har. Google vil således se indholdet og afsenderen som autoritær, og kan belønne det med bedre placeringer.
Indhold som løbende opdateres og publiceres, og som desuden besvarer alle spørgsmål der måtte være om emnet, har også en større tendens til at få links udefra, hvilket Google også ser som værende autoritært, da andre har lyst til at dele og linke til netop dit indhold.
Topic clusters består kort fortalt af tre dele:
En pillar page dækker det overordnede emne, også kendt som “core topic”. Din pillar page er det fundament, som hele din topic cluster skal bygges på og er derfor kernen.
En supporting page er en enkelt side i en topic cluster, som uddyber en enkelt vinkel af et det overordnede emne. En supporting page er således emnemæssigt relateret til din pillar page og bliver forbundet hertil ved hjælp af et internt link.
De interne links er en yderst vigtig del af en topic cluster, da det er sådan du forbinder dine supporting pages til din pillar page og derigennem fortæller Google, hvordan emnerne hører sammen.
Når du skal opbygge en topic cluster, må du ikke undervurdere vigtigheden af de interne links, da de er med til at fortælle Google, hvordan siderne hører sammen samt hvilke sider der er supporting pages og hvilken der er pillar page.
Dine supporting pages skal linkes til din pillar page. På denne måde lever supporting pages op til deres navn og supporterer din topic clusters pillar page.
Det er yderst vigtigt, at du linker siderne sammen på denne måde, men mange tror fejlagtigt, at det også er et krav, at din pillar page skal linke til alle dine supporting pages. Dette er ikke tilfældet. Du kan dog sagtens linke fra din pillar page til enkelte supporting pages, såfremt det giver mening, men det er langt fra alle supporting pages du bør linke til.
Du kan med fordel også linke på tværs af dine supporting pages, hvor det giver mening.
En topic cluster kan bestå af mange forskellige typer af sider, fx kategorisider, produktsider og artikler og afspejler derfor ikke din navigationsstruktur på dit website. Du bør derfor tænke ud over din navigationsstruktur og linke siderne på den måde, der giver bedst mening både for din SEO og for brugerens oplevelse.
Selvom det er yderst vigtigt at arbejde med interne links i din topic cluster, må du ikke overse værdien af outbound links. Når der er tale om outbound links, så er der tale om links, der peger væk fra dit eget website og ind på andre websites.
Alle er naturligvis interesserede i at holde brugeren på sit eget website, men du bør ikke se din hjemmeside som en “endestation”. Hvis der er mulighed for at kunne hjælpe brugeren videre til nyttig information, som du ikke selv dækker, kan du med fordel gøre brug af outbound links, der henviser til gode, autoritære kilder.
Når du gør brug af outbound links til eksterne sider med meget høj relevans fra både din pillar page og supporting pages, kan du styrke din topic cluster endnu mere, da du forbinder den til en masse andre relaterede topics.
Hvis topic clusters opbygges korrekt, vil der ske en stigning i antallet af søgeord, som driver trafik til dit website. Men, ligesom så meget andet, kan en forkert opbygning skabe mere skade end gavn.
Såfremt topic clusters ikke optimeres korrekt eller hvis emnerne i dine supporting pages ligger for tæt, kan du ende med at siderne kannibaliserer på dine søgeord.
Er der tale om kannibalisering, skyldes det, at Google har svært ved at forstå dit content og finde ud af, hvilken side der er mest relevant til et givent søgeord.
Du bør have en klar plan om opbygningen af din topic cluster allerede inden du går i gang, da dette vil spare dig for en masse oprydning efterfølgende.
Skulle det alligevel ske, at dine sider og søgeord kannibaliserer på hinanden, kan du starte med at kigge på følgende:
Topic clusters skabes ved at afdække alle underemner, der kan relateres til et givent overemne.
Sådan kommer du i gang:
Ring gerne, så kan vi tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe.
Del på sociale medier
24. okt, 2023
Er du interesseret i at se, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at vokse digitalt? Send os dine informationer, så kontakter vi dig for en uforpligtende samtale.
Hvad kan vi hjælpe dig med?
Et professionelt digitalt marketingbureau, der leverer tjenester inden for optimering af digitale marketingkanaler.
Iternum ApS
Falkoner Alle 20
2000 Frederiksberg
CVR: 36 99 01 47