Topic clusters: En strategisk vej til høje rankings på Google

Arbejder du med SEO eller har du et bureau tilknyttet, er du måske allerede stødt på begrebet “topic clusters”. Men hvad betyder det egentlig? Og hvad indebærer det at arbejde med topic clusters? Læs med nedenfor, hvor du får hjælp til at opbygge den bedste struktur på din hjemmeside.

medarbejderbillede-2024-Andreas_endelig
SEO consultant
February 1, 2024

Topic clusters: En strategisk vej til høje rankings på Google

Arbejder du med SEO eller har du et bureau tilknyttet, er du måske allerede stødt på begrebet “topic clusters”. Men hvad betyder det egentlig? Og hvad indebærer det at arbejde med topic clusters? Læs med nedenfor, hvor du får hjælp til at opbygge den bedste struktur på din hjemmeside.

medarbejderbillede-2024-Andreas_endelig
SEO consultant
February 1, 2024

Hvad er topic clusters?

Topic clusters er en måde at opbygge dit indhold på, hvor du går i dybden med et givent emne og besvarer alle spørgsmål brugerne må have. En topic cluster består af en pillar page, der dækker et overordnet emne, samt flere undersider, der dækker en enkelt vinkel af det overordnede emne og går mere i dybden.

Eksempel på brugen af topic clusters. Midten symboliserer en pillar page, mens de omkringliggende figurer symboliserer supporting pages.

Derfor skal du arbejde med topic clusters som del af din SEO-strategi

Før 2013 kunne man “nøjes” med at stoppe en masse søgeord ind i en tekst, hvorefter siden højst sandsynligt ville begynde at ranke på Google. Men så introducerede Google Hummingbird, hvilket blev starten på en ny algoritme – og dermed også en ny måde at få indholdet til at ranke på.
Nu begyndte Google at matche søgehensigten bag søgeordene, hvor metoden nu skulle organisere viden og hjælpe Google med at forstå hvordan flere emner hang sammen. Emner (topics) blev organiseret i et kæmpe netværk, der bestod af topic clusters, der samlede alle emner og underemner sammen.
Eftersom Google begyndte at forstå hensigten bag søgningen, kunne de nu også præsentere bedre indhold for brugeren. Lige siden har mange SEO-folk arbejdet aktivt med topic clusters, for at skabe bedre synlighed for de sider, der arbejdes på.

Når du arbejder med topic clusters er du med til at fortælle Google, at du har styr på et givent emne og gerne deler ud af din viden. Der er tale om en langsigtet strategi og ikke lavthængende frugter, når du arbejder med topic clusters, men kan ikke desto mindre stadig være en del af en strategi, der også giver resultater på kort sigt. Men hvordan?

Hvis der er tale om et nyt website, vil dette have en lav Domain Rating/Domain Authority og vil have meget svært ved at ranke for de kompetitive søgeord. Også selvom der er tale om content af meget høj kvalitet.
Topic clusters kan derfor hjælpe siden med at ranke for longtail søgeord og mindre kompetitive søgeord, så der begynder at komme trafik til siden, hvilket er med til at opbygge sidens autoritet, så den kan ranke for bedre søgeord med højere søgevolumen.

Med topic clusters som del af din SEO-strategi, kan du derfor:

  • Opnå trafik baseret på longtail søgeord samt søgeord med lav søgevolumen.
  • Højne performance for din(e) pillar page(s), så den/de kan ranke på søgeord med højere søgevolumen.
  • Opbygge autoritet inden for specifikke emner, så Google vil anse dig som en ekspert på feltet.

Foruden at du er med til at opbygge din sides autoritet, er topic clusters også en måde hvorpå du kan hjælpe Google med at læse og forstå din side lettere.

Topic clusters hænger sammen med E-E-A-T

E-E-A-T er et yderst vigtigt begreb, som du bør arbejde intensivt med, når du arbejder med SEO – og topic clusters er faktisk en lille del af E-E-A-T.

Vil du læse mere om hvad E-E-A-T indebærer? Vi har heldigvis også skrevet et udførligt blogindlæg om netop dette.

A’et står for “Autoritet” og består i at være brugernes go-to sted, når de søger information om et givent emne eller produkt. Man inddeler “autoritet” på to måder; på personniveau og på sideniveau. Sidstnævnte indebærer, at din hjemmeside opbygger en stærk autoritet, men dette kan være svært, hvis der er tale om en nyere hjemmeside eller kompetitive søgeord med høj søgevolumen. Men så er det netop her, at topic clusters kommer ind i billedet.

Ved topic clusters kan du opbygge hvad der inden for SEO kaldes for “topical authority” eller “content topical authority”. Dette kan ske ved at hjemmesiden dækker alle sider af et givent emne, ved brug af korrekt opbyggede topic clusters, og at dette indhold løbende opdateres og publiceres samt besvarer alle spørgsmål, som brugerne har. Google vil således se indholdet og afsenderen som autoritær, og kan belønne det med bedre placeringer.
Indhold som løbende opdateres og publiceres, og som desuden besvarer alle spørgsmål der måtte være om emnet, har også en større tendens til at få links udefra, hvilket Google også ser som værende autoritært, da andre har lyst til at dele og linke til netop dit indhold.

Hvad består topic clusters af?

Topic clusters består kort fortalt af tre dele:

  • En pillar page
  • Flere supporting pages
  • Interne links

Pillar page

En pillar page dækker det overordnede emne, også kendt som “core topic”. Din pillar page er det fundament, som hele din topic cluster skal bygges på og er derfor kernen.

Supporting pages

En supporting page er en enkelt side i en topic cluster, som uddyber en enkelt vinkel af et det overordnede emne. En supporting page er således emnemæssigt relateret til din pillar page og bliver forbundet hertil ved hjælp af et internt link.

Interne links

De interne links er en yderst vigtig del af en topic cluster, da det er sådan du forbinder dine supporting pages til din pillar page og derigennem fortæller Google, hvordan emnerne hører sammen.

Vigtigheden af interne links ved topic clusters

Når du skal opbygge en topic cluster, må du ikke undervurdere vigtigheden af de interne links, da de er med til at fortælle Google, hvordan siderne hører sammen samt hvilke sider der er supporting pages og hvilken der er pillar page.

Dine supporting pages skal linkes til din pillar page. På denne måde lever supporting pages op til deres navn og supporterer din topic clusters pillar page.
Det er yderst vigtigt, at du linker siderne sammen på denne måde, men mange tror fejlagtigt, at det også er et krav, at din pillar page skal linke til alle dine supporting pages. Dette er ikke tilfældet. Du kan dog sagtens linke fra din pillar page til enkelte supporting pages, såfremt det giver mening, men det er langt fra alle supporting pages du bør linke til.
Du kan med fordel også linke på tværs af dine supporting pages, hvor det giver mening.

En topic cluster kan bestå af mange forskellige typer af sider, fx kategorisider, produktsider og artikler og afspejler derfor ikke din navigationsstruktur på dit website. Du bør derfor tænke ud over din navigationsstruktur og linke siderne på den måde, der giver bedst mening både for din SEO og for brugerens oplevelse.

Men hvad så med outbound links?

Selvom det er yderst vigtigt at arbejde med interne links i din topic cluster, må du ikke overse værdien af outbound links. Når der er tale om outbound links, så er der tale om links, der peger væk fra dit eget website og ind på andre websites.

Alle er naturligvis interesserede i at holde brugeren på sit eget website, men du bør ikke se din hjemmeside som en “endestation”. Hvis der er mulighed for at kunne hjælpe brugeren videre til nyttig information, som du ikke selv dækker, kan du med fordel gøre brug af outbound links, der henviser til gode, autoritære kilder.
Når du gør brug af outbound links til eksterne sider med meget høj relevans fra både din pillar page og supporting pages, kan du styrke din topic cluster endnu mere, da du forbinder den til en masse andre relaterede topics.

Vær opmærksom på søgeordene ved topic clusters

Hvis topic clusters opbygges korrekt, vil der ske en stigning i antallet af søgeord, som driver trafik til dit website. Men, ligesom så meget andet, kan en forkert opbygning skabe mere skade end gavn.

Såfremt topic clusters ikke optimeres korrekt eller hvis emnerne i dine supporting pages ligger for tæt, kan du ende med at siderne kannibaliserer på dine søgeord.
Er der tale om kannibalisering, skyldes det, at Google har svært ved at forstå dit content og finde ud af, hvilken side der er mest relevant til et givent søgeord.

Du bør have en klar plan om opbygningen af din topic cluster allerede inden du går i gang, da dette vil spare dig for en masse oprydning efterfølgende.
Skulle det alligevel ske, at dine sider og søgeord kannibaliserer på hinanden, kan du starte med at kigge på følgende:

  • Er din pillar page måske bedre optimeret mod long-tail søgeord end du troede?
  • Er dine H1-overskrifter og sidetitler skrevet, så emnet står klart for Google og søgeordet er brugt korrekt?
  • Tjek brugen af dine interne links. Måske sender du for meget værdi til dine supporting pages frem for din pillar page.
  • Hvordan ser dine backlinks til dit content ud? Tag evt. et kig på din off-site strategi, hvor der er fokus på at skabe links til dine pillar pages.

Sådan kommer du i mål med topic clusters

Topic clusters skabes ved at afdække alle underemner, der kan relateres til et givent overemne.

Sådan kommer du i gang:

  1. Lav en brainstorm: Find alle relevante emner for dit website, din service/produkt, dine kunder og din virksomhed. De bedste topics dækker over et konkret problem, et mål eller relevant information, som din målgruppe leder efter.
  2. Få et overblik: Opdel dine topics i kategorier. Dette er startskuddet til at skabe topic clusters.
    Undersøg emnet og
  3. find frem til alle relevante underemner: Hvad søger brugerne ellers efter? Find relaterede underemner, fx ved at kigge under Googles “relateret til denne søgning” samt kategorier under billedsøgninger.
  4. Lav en søgeordsanalyse og kig på folks søgeadfærd: Foretag en søgeordsanalyse til din pillar page og alle dine supporting pages. Anvend også værktøjer som Google Search Console, Google Analytics, Ahrefs, Semrush, AccuRanker mv.
  5. Skab en prioriteret emneliste: Udvælg dine vigtigste kategorier og start med dem. Til hver topic cluster bør du afgrænse dig til én enkelt pillar page (dit core topic) og en håndfuld supporting pages (dine sub-topics).
  6. Content is king: Læg fokus på at skabe kvalitet, frem for kvantitet. Skab kvalitetsindhold, som folk har lyst til at læse og interagere med.
  7. On-page SEO: Optimér dit indhold – både nyt og eksisterende indhold i dine topic clusters.
  8. Gør brug af linkbuilding: Promover dine pillar pages og andet indhold gennem PR og linkbuilding for at opnå flere links fra eksterne kilder.

Mangler du hjælp til, hvordan du bedst griber SEO an og arbejder med topic clusters?

Ring gerne, så kan vi tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe.

Del på sociale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Flere artikler af Andreas Stilling
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.