Igennem det sidste år har Microsoft varslet med, at de ville lukke for ”basic authentication” til SMTP – og nu ser det ud til, at vi er nået punktet, hvor de faktisk gør det.
iternum digital
SMTP
Januar 2023 vil være sidste udkald for at skifte væk fra den gamle opsætning og i stedet begynde at benytte Microsofts API.
Virksomheder, hvis hjemmeside stadig kører på Office 365 SMTP efter januar 2023, vil ikke kunne sende mails ud, herunder bekræftelsesmails fra webshoppen.
FLUENTSMTP
Opsætningen kan være forskellig fra virksomhed til virksomhed, men for mange vil det være nødvendigt at skifte plugin. Til de virsomheder vil vi foreslå FLUENTSMTP, som er et af de få plugins, som tilbyder office365 forbindelse gratis – samtidig med, at det bliver vedligeholdt af et større hold af udvikler.
HVORDAN KAN VI HJÆLPE JER?
For mange kan skiftet måske virke en smule teknisk og uoverskueligt at gå til. Derfor vil vi gerne hjælpe jer med opsætningen i den grad, det er muligt. Men da opsætningen kræver, at man er logget ind på den mail, som skal forbindes til websitet, kan vi desværre ikke lave opsætningen for jer.
Heldigvis er det slet ikke så omfattende, som det måske virker. Derfor har vi i stedet lavet en guide herunder, som forhåbentligt kan gøre det lettere for jer at lave skiftet selv. Vi vil selvfølgelig også gerne supportere jer igennem processen.
Har I selv adgang til jeres Azure portal, kan I læse med her, hvordan I skal registrere og forbinde appen. Har I derimod ikke direkte adgang til Azure, vil vi anbefale, I kontakter jeres Office 365 udbyder og videresender dem denne guide.
GUIDE TIL OPSÆTNING
Installer pluginnet
De fleste af jer ved nok, hvordan man installerer et plugin. Derfor vil vi springe rimeligt let over det step. Men skulle du have brug for assistance, så tøv ikke med at række ud til os på websupport@iternumdigital.com.
Download og installer pluginnet her: https://wordpress.org/plugins/fluent-smtp/.
Når pluginnet er aktivt, skal gå ind under ‘Indstillinger’ og vælge ‘Fluent SMTP’ i dropdown menuen. Derefter skulle i gerne få listen frem som er vist på billedet herunder og vælger her ‘Microsoft’.
Derefter vises der et simpelt indstillingsvindue som vist herunder. Her skal du udfylde følgende felter ‘From Email‘, ‘From Name‘, ‘Application Client ID‘ og ‘Application Client Secret‘.
‘From Email’ skal være den Microsoft e-mail, som er forbundet til hjemmesiden. ‘From Name’ kan være lige, hvad I ønsker. Men husk at jeres modtagere skal kunne genkende jer gennem dette navn. Det sidste er ‘Application Client ID’ og ‘Application Client Secret’ – og dem har I ikke endnu.
For at få dem, skal I logge ind i jeres Azure konto på https://portal.azure.com/#home og derefter finde ”App Registrations” (den findes nemmest i søgefeltet).
Klik på ‘New Registration’ knappen.
Udfyld formularen.
Der skal angives et navn til jeres App, og så skal I tage App Callback URL’en fra pluginnet (se billede 2) og herefter sætte den ind i Redirect URI.
Tryk herefter ‘Registrer’.
Nu kommer i til nedenstående billede, hvor I kan tage jeres Application (Client) ID, som skal sættes ind i pluginnet.
Tryk herefter på ‘Certificates & secrets’ i sidenmenuen af Azure og tryk på ‘New Client Secret’. Den kan I beskrive, som I vil, og derefter sætte den på den længst mulige udløbstid.
Den genererede nøgle skal I kopiere og sætte ind i pluginnet under ‘Application Client Secret’.
Nu hvor felterne er udfyldt i pluginnet, kan I klikke på ‘Authenticate with Office365 & Get Access Token’. Her vil I få en kode frem.
Denne kode skal I kopiere og sætte ind i pluginnet under access token, så det står som på billedet herunder.
Tryk på ‘Save Connection Settings’, og så er du faktisk færdig.
Nu kan du teste din opsætning og eventuelt fjerne den gamle, så at de ikke konflikter og slås mod hinanden.
I sender nu mails igennem Microsoft API, som er langt mere sikkert end Office 365 SMTP, og I løber ikke ind i problemer, hvor jeres website eller shop hverken kan sende eller modtage beskeder.
Selvfølgelig hjælper vi gerne med at guide jeres Office 365 udbyder, hvis det bliver nødvendigt, men selve opsætning i Azura og jeres Office 365 konti er noget, kun I eller jeres Office 365 udbyder kan gøre, da vi ikke har de nødvendige afgange.
Vi håber, at guiden er forståelig – ellers er I selvfølgelig velkomne til at tage fat I os.
Mangler du websupport til dit website eller shop? Ring gerne, så kan vi tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.
RING NU
SKRIV NU
Facebook-f
Linkedin
Instagram
digitalt marketing bureau