I dette indlæg forklarer vi dig de grundlæggende ting, du skal vide om retargeting på Facebook. Facebook retargeting er med tiden blevet en af de mest anvendte former for online annoncering. Facebook er stadig den største sociale platform, og du finder 77% af befolkningen på platformen. Læs med her og lær mere om retargeting Facebook annoncer.
iternum digital
Dynamisk retargeting Facebook
En retargeting annonce er et format, som du viser til potentielle kunder, der i forvejen har et kendskab til dit brand. Det kan være ved, at de har besøgt din hjemmeside, set produkter, føjet til kurv eller interageret med dine sociale medier. Du kan selv sammensætte din målgruppe – det betyder også, at du eksempelvis kan målrette annoncen til folk, der har interageret med en bestemt side på din webshop. På den måde kan du målrette dine annoncer til de kunder, som er mest tilbøjelige til at foretage en konvertering. Oftest har de allerede overvejet at købe produktet, før annoncen vises til dem, og har kun brug for et lille ‘skub’.
Kort fortalt: Facebook retargeting er en annonceringsproces hvor du finder kunder, der allerede har besøgt dit website. Gennem din Facebook Pixel (Læs mere om, hvad Facebook Pixel er her) bruges denne data til at finde kundernes Facebook profiler, så du kan målrette din annoncering til dem.
Generelt vil vi anbefale, at du samler din målgruppe, så Facebooks algoritme ikke skal bruge penge på flere læringsfaser på flere annoncesæt. Tidligere har det været at foretrække at dele målgrupperne op, men efter de nyeste iOS opdateringer der er kommet, er det blevet bedre at samle dem. Vi anbefaler dog ikke, at du samler brugerdefinerede målgrupper og målgrupper baseret på interesser. Dette kan nemlig meget hurtigt gøre din målgruppe meget lille, da personerne både skal have besøgt din hjemmeside og være indenfor dine valgte interessefelter. Grundet de nyeste opdateringer og tiltag indenfor sporing er dine brugerdefinerede målgrupper allerede meget mindre end tidligere, hvorfor vi vil dele disse to op, så vi får mest muligt ud af vores data fra vores sporing og ikke får sorteret mulige købere fra.
Facebook retargeting guide
Når du opretter retargeting på Facebook er det vigtigt, at du har styr på din kommunikation i annoncen. I følgende vil vi gennemgå, hvad du skal være opmærksom på i forhold til budskab, målgruppe og grafik.
Kommunikation & budskab i dine annoncer
Det første du skal have på plads i dine annoncer er tekst og dermed din kommunikation. Du skal huske på, at folk der ser denne type annonce oftest kender til dit brand og med stor sandsynlighed har vist interesse for ét bestemt produkt på din webshop. Det er derfor vigtigt, at du vækker deres interesse og fremhæver din virksomheds USPer, som skal gøre det attraktivt for kunden at handle hos netop dig.
Tidligere har det fungeret rigtig godt med eksempelvis retoriske spørgsmål ala: “Så du noget du kunne lide?”, men vi erfarer, at man i denne tid med fokus på de nyeste iOS opdateringer og generelt fokus på sporing skal være påpasselig med disse former for kommunikation. Modtageren af annoncerne er nemlig i meget højere grad bevidst om den digitale overvågning af deres adfærd i dag, og mange oplever det derfor grænseoverskridende. Vi anbefaler hellere, at du fokuserer på USPer, som kan være eksempelvis gratis fragt.
Det er desuden en fordel, at du kort introducerer dine produkter eller services – eller generelt dit brand. I selve annoncen er det vigtigt, at du holder dit budskab kort og skarpt, så du fanger modtagerens interesse. Hvis modtageren er interesseret vil de alligevel søge yderligere information på hjemmesiden.
Ovenstående er et mock up på en retargeting kampagne. Denne er lavet meget generelt, men teksten fortæller om en af vores egne USPer: det uforpligtende tilbud. Teksten er holdt kort og præcis, da den fortæller, at vi tilbyder services indenfor digital marketing og har disse gratis og uforpligtende tilbud.
Målgrupper
Hvis du ikke har meget data på dine kunder gennem Facebook, kan det være en god idé at teste en bredere målgruppe i starten for at se, hvilke dele af din målgruppe der konverterer. Efterfølgende kan du gøre målgruppen mere specifik.
Når du løbende får indsamlet mere data, kan du tilpasse målgrupperne og finde nye kunder, som ligner dem, der allerede har vist interesse for dit brand. Det kan du eksempelvis gøre gennem kopimålgrupper (look-a-likes).
Hvis du ikke har så meget data, kan det være en fordel at lave en målgruppe, hvor du samler folk, der har set dine produkter og tilføjet til kurven, så Facebook ikke skal bruge unødvendige ressourcer på at lære flere forskellige målgrupper at kende – på den måde får du brugt dit budget bedst muligt. Det er disse to niveauer, sete produkter og tilføjet til kurv, hvor Facebook pixlen oftest har mest data.
Grafisk materiale
Det grafiske materiale er også rigtig vigtigt i din annoncering, da det er det, der fænger folk, når de scroller igennem platformen. Det grafiske skal selvfølgelig være relevant for dit budskab og formål med kampagnen, men skal også gerne afspejle din identitet og dit design, så alt du kommunikerer ud er strømlinet. Grafisk ser vi ofte, at video performer rigtig fint for mange brands – både som enkeltstående grafik, men også som en del af en karrusel, hvor du viser flere produkter eller historier.
Hvis du benytter et dynamisk produktkatalog, kan du også vælge at indsætte et introduktionsbillede, som det første billede i karrusellen, hvor du selv kan vælge et mere æstetisk billede end de produktbilleder som dit feed ofte benytter.
På vores mock up fra tidligere er det første billede indsat som et introduktionsbillede – her er et overordnet billede valgt, som i højere grad kan vække interesse hos kunden end de hvide servicebilleder, som kampagnen automatisk henter fra et feed. Nyhedsbrevsbilledet vil blive vist som det andet billede i karrusellen, hvis det er den service, som modtageren har besøgt på hjemmesiden.
VIL DU HAVE MERE UD AF DIN FACEBOOK TILSTEDEVÆRELSE? RING GERNE, SÅ KAN VI TAGE EN SNAK OM, HVORDAN VI KAN HJÆLPE DIG.
RING NU
SKRIV NU
Facebook-f
Linkedin
Instagram
digitalt marketing bureau