Consent Mode V2 er det nye krav til Google Ads brugere

Kører du annoncer via Google Ads? Så har du indtil marts 2024 på at få implementeret Consent Mode V2. Udover at det er et krav, så er det også en kæmpe fordel for dig, der har annoncer kørende på Google.

medarbejderbillede-2024-Hanne_endelig
Digital marketing consultant
February 15, 2024

Consent Mode V2 er det nye krav til Google Ads brugere

Kører du annoncer via Google Ads? Så har du indtil marts 2024 på at få implementeret Consent Mode V2. Udover at det er et krav, så er det også en kæmpe fordel for dig, der har annoncer kørende på Google.

medarbejderbillede-2024-Hanne_endelig
Digital marketing consultant
February 15, 2024

Men hvad sker der egentlig med din Google Ads-konto, hvis du ikke får implementeret Consent Mode V2 inden marts 2024?

PPC eksperten, Thomas Eccel, har kogt det ned til 6 enkle punkter, som vi har opridset for dig herunder.

1. Remarketingmålgrupper stopper med at blive udfyldt

Det betyder ikke, at alle remarketingkampagner pludselig stopper i marts 2024, men målgruppelisten bliver ikke længere fyldt ud og bliver derfor kun mindre, indtil den ikke længere er berettiget til at køre på grund af sin størrelse.

2. Feedbaseret dynamisk remarketing vil ikke længere være muligt

Denne funktion er essentiel, hvis du kører Shopping-kampagner og ønsker at retargeting på brugere er baseret på de shoppingprodukter, de har set.

3. Budgivning af ny kundeanskaffelse (New Customer acquisition bidding) vil ikke længere fungere, når din remarketingliste falder under 1.000 aktive medlemmer eller stopper med at køre

Du vil derfor ikke længere kunne byde højere for effektivt at hente nye kunder til din virksomhed.

4. Lookalike-målgrupper til Demand Gen kan ikke længere oprettes

Uden Consent Mode V2 vil den nye kampagne Demand Gen ikke kunne køre, da Lookalike-målgrupper er kernen til denne kampagnetype.

5. Tilpasning af målgrupper baseret på f.eks. "seneste brugere 30 dage" vil ikke være muligt

Værdifulde målgruppeindsigtsdata går tabt, og man vil ikke kunne lave retargeting på blandt andet nylige aktive kunder. Dette er et kæmpe tab for rigtig mange virksomheder, hvor potentielle kunder har brug for at kigge på produktet et par gange, før de klikker på bestil-knappen.

6. Hvis du opgraderer til Consent Mode v2, kan du endda drage fordel af konverteringsmodellering

Konverteringsmodellering er skabt for at forsøge at udfylde hullet mellem de faktiske og observerbare konverteringer.

Opsummeret vil du med andre ord ikke være i stand til at bruge alle funktionerne (retargeting-annoncer, personlige annoncer, målgruppeoprettelse, avanceret sporing af konverteringer, m.m.) i Google ads og Google analytics, hvis du ikke implementerer Consent Mode V2.

Flere fordele med Consent Mode V2

Fordelene ved Consent Mode V2 er mange. Implementeringen af Consent Mode V2 vil bl.a. forbedre: Shopping Dynamic Remarketing, Conversion Modelling, Lookalikes Audiences, Cross Device Tracking, Audience Customization, New Customer Acquisition, Customer Match, Audience Insights.

Læs mere om hvad Consent Mode V2 er her.

Modellen er inspireret af Thomas Eccel.

Vil du høre mere?

Vil du høre mere om Consent Mode V2 og hvordan vi kan implementere det for netop din virksomhed? Så kontakt os hurtigst muligt, så vi kan sætte det op inden marts 2024.

Del på sociale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Flere artikler af Hanne Larsen
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.