8 måder de nordiske forbrugere har justeret deres shopping adfærd i år

Corona-pandemien har vendt op og ned på mange ting og detailhandlen er ingen undtagelse. Google har undersøgt pandemiens påvirkning på forbrugernes shopping adfærd i første halvdel af 2020 og fundet frem til otte indsigter alle detailforhandlere bør være opmærksom på.

medarbejderbillede-2024-Mette_endelig
September 3, 2020

Online shopping adfærd

Da Corona-pandemien i foråret lagde store dele af norden ned, vendte det de fleste menneskers liv på hovedet – og et område, der især blev hurtigt påvirket, var detailhandlen. Pludselig fandt mange kunderejser udelukkende sted online – lige fra den første reseach til købsøjeblikket.

Men hvordan forholder du dig så bedst til dette skifte som detailhandler? En undersøgelse bestilt af Google i maj 2020 har sat lys på netop forbrugernes shopping adfærd under pandemien for at hjælpe med denne udfordring – både nu og i fremtiden, og vi giver dig her de otte indsigter, som Google fandt frem til.

1. Nogle kategorier indenfor detailhandlen har vist et større skift til online shopping end andre

Med det store antal butikker, der i foråret blev tvunget til enten helt eller delvist at lukke midlertidigt skete der et stærkt skifte mod online-shopping i 2020. Især inden for mode, hus og have og forbrugerelektronik har skiftet været stort, mens skønhedsprodukter hovedsageligt fortsat købes offline.

Et godt tip, nu hvor de fysiske butikker igen er åbne, er, at være tydelig overfor kunderne i forhold til ændringer i dine åbningstider og betingelser. Det kan du med fordel bruge ad extensions til, som vi kan hjælpe dig med at sætte op.

2. Forbrugerne foretrækker i stigende grad online og kanal-agnostiske køb

De fysiske butikker spiller stadig en stor rolle i brugerrejsen. Men efterhånden som hverdagen har ændret sig for detailhandlen, har den også ændret sig for deres kunders købsadfærd.

I 2019 svarede 27 procent af svenskerne, at de altid foretrak at købe offline. I 2020 er det reduceret til 24 procent. Mens dem der altid eller for det meste foretrækker at handle online er steget fra 13 procent i 2019 til 15 procent i 2020.

Imellem de to forbrugergrupper finder vi den største gruppe, som er dem, der foretrækker kanal-agnostiske køb. For dem er kanalen fuldstændig ligegyldig i den forstand at de køber et produkt eller et brand og så er de ligeglade med hvilken kanal, de skal finde den på.

Med denne store forbrugergruppe er det endnu mere relevant at være til stede på alle berøringspunkter af forbrugerrejsen. Det er derfor vigtigt at dine online og offline kanaler arbejder sammen som én samlet enhed.

3. Bekvemmelighed frem for alt

På trods af markante ændringer i forbrugeradfærden i første halvdel af 2020, har vores motivation for valg af købskanal ikke ændret sig. Bekvemmelighed er stadig den største faktor på tværs af langt de fleste detail kategorier. Ligesom levering hjem til og tilgængelig knapt så overraskende i denne tid også har været prioriteret højt.

Sørg derfor for altid at vær tilgængelig. Et godt råd kan eksempelvis være, at vise dine forsendelsesmuligheder i dine annoncer.

4. Mere online shopping betyder flere smertepunkter

I takt med at flere forbrugere har handlet online i 2020 er også antallet af smertepunkterne ved onlineshopping steget. I 2019 oplevede 27 procent af de svenske forbrugere problemer når de handlede online. I 2020 er det tal steget til 35 procent.

De fleste af smertepunkterne er forårsaget af uhensigtsmæssige brugeroplevelser (det kan være for lidt produktinformation, for lang svartid fra kundeservice, manglende produktanmeldelser osv.), registrering eller login og mangel på tilgængelighed.

Det er derfor ekstra vigtigt at være opmærksom på dine kunders brugeroplevelse. Sørg eksempelvis for, at brugernes ønskeliste og kurv altid synkroniseres til deres konto, så informationen er tilgængelig, uanset hvilken enhed de er på.

5. Søgninger og video spiller en større rolle i forbrugernes online produkt research​

Når forbrugerne skal researche deres produkter hjemme, bruger de i højere grad søgemaskine – på tværs af alle kategorier. Også forhandlernes hjemmeside og apps er steget i popularitet hos forbrugerne.

I 2020 har 75 procent af forbrugerne været forbi en søgemaskine i forbindelse med deres research, hvilket er en stigning på 4 procent fra året før. Samtidig har 58 procent af forbrugerne set en video omkring emnet i forbindelse med en research, hvilket kun var 47 procent i 2019.

Det kan derfor være en god idé at hjælpe kunderne i deres research. Giv dem endnu en god grund til at vælge dine produkter ved at skabe instruktionsvideoer, de kan finde på youtube.

6. Pris, tilgængelighed og hastighed er årsager til at forbrugerne skifter forhandler

Kvalitet og anbefalinger fra andre brugere er ikke noget forbrugerne går væsentligt op i 2020. I stedet er det, som virkelig betyder noget, prisen, tilgængeligheden og hastigheden. I sverige er den vigtigste faktor bag købsbeslutningen prisen (44 procent), mens tilgængelighed (42 procent), bekvemmelighed (26 procent) og hastighed (20 procent) følger lige efter.

Vil du tiltrække nye kunder kan hurtig og gratis levering altså være et godt salgstrick.

7. Det forventes, at brands skal gå op i bæredygtighed og sociale problemstillinger

Har du taget et standpunkt i forhold til bæredygtighed og sociale problemstillinger? I så fald er det noget, som bliver modtaget vel, om som du bør lade forbrugerne vide på tværs af din hjemmeside, app og dine annoncer. 54 procent af forbrugerne fortæller, at bæredygtige aspekter har påvirket på deres online køb i 2020. Det kan være alt fra fair arbejdsforhold og diversitet til miljøvenlig produktion og undgåelse af skadelige ingredienser.

8. Shopping-apps er stigende

Halvdelen af forbrugerne har nu installeret shopping apps på deres smartphones sammenlignet med 2019, hvor det kun var 36 procent af forbrugerne. Det kan både være apps fra detailhandlere og individuelle brands, men den førstnævnte er det, som oftest bruges.

De detail kategorier, som forbrugerne oftest har apps installeret inden for er forbrugerelektronik og legetøj (begge 59 procent), hus og have (49 procent) og mode (44 procent).

Har du ikke allerede en app, kan det derfor være en interessant vej at kigge. Native apps kan både give forbrugerne en hurtigere og mere pålidelig oplevelse, og fordi forbrugerne altid har telefonen ved hånden, kan en app også være en måde at øge dit konverteringsvindue.

Corona-pandemien er ikke færdig med at spøge og det er dens indflydelse på forbrugernes adfærd heller ikke. Det er derfor nu, du skal sætte ind for at møde kunderne på den bedste og mest gnidningsfrie måde digitalt.

Hos Iternum kan vi hjælpe dig med at gennemgå og optimere alle hjørner af din digitale tilstedeværelse, så du kan møde forbrugerne på en måde, der lever op til deres shopping adfærd anno 2020.

Del på sociale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn

Mangler du hjælp til at tilpasse din digitale strategi?

Ring gerne, så vi kan tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Del på sociale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
medarbejderbillede-2024-Mette_endelig
Flere artikler af Mette Knudsen
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.